Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

KKFO'en

Rosenvængets skole fungerer som et helhedstilbud, hvor skole og fritidsdel er fuldt integreret. Dette indebærer et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger, omkring det enkelte barn. Vi arbejder i team, hvor der er tilknyttet tre lærere og en-to pædagoger i hvert enkelt team. 

Vi modtager børn i KKFO/klub fra 0. til og med 9. klasse. Man starter i klub på Rosenvængets Skole fra 6.klasse.  

 

Rosenvængets skoles KKFO og KLUB har en daglig åbningstid fra kl. 7.00 - 16.30 - fredag lukker vi kl. 16.00.
Hver dag har vi fælles åbner fra kl. 7.00-7.50, hvor de børn der kommer tidligt, har mulighed for at være sammen i vores fælles KKFO-område. Her kan man starte en rolig dag sammen med de andre børn, der er i morgenåbnerne. Vi holder åbent alle skoleferier og skolefridage. 

Da Rosenvængets skole er et helhedstilbud, arbejder både skole og KKFO ud fra et fælles børnesyn og værdisæt. Vi bruger de samme pædagogiske metoder, så børnene i høj grad opnår kontinuerlighed og genkendelighed igennem hele dagen. I KKFO’en og klubben kombineres special og fritidspædagogikken således, at børnene bliver mødt ud fra samme pædagogiske afsæt som i skoletiden, men med fokus på fritid, hvor leg, pædagogiske aktiviteter og børnefællesskaber er i højsædet.

 

Fælles for alle arbejdes der målrettet med aktiviteter på tværs af grupperne. I den fælles KKFO gør vi brug af faglokaler, motorikrum, skolens idrætshal, KKFO-rum, legeplads, samt de omkringliggende omgivelserne udenfor skolen, til aktiviteter med børnene. Børnene tjekker hver dag ind i KKFO’en, når skoledagen slutter, og aktiviteterne bliver præsenteret. Alle aktiviteter præsenteres som valgmuligheder i samme velkendte struktur, som kendt fra skoledelen, hvor visualisering, genkendelighed og forudsigelighed er i højsædet. Overordnet er målet for KKFO-aktiviteterne, at skabe et større fællesskab for børnene på tværs af grupperne igennem højmotiverende aktiviteter, som børnene selv har valgt sig ind på. Her ønsker vi at børnene får øje på nye legerelationer og venskaber på tværs af grupperne. 

Vi planlægger aktiviteter og temaer på tværs af grupperne ved hjælp af et værktøj til didaktisk refleksion, hvor mål, metode, dokumentation og evaluering er beskrevet for hver aktivitet.


KKFO

Aktiviteter vi udbyder i fælles KKFO’en kan f.eks. være;

 

Boksning: Boksning tilbydes hver mandag og er en af årets nye aktiviteter. Boksning er en god højintens aktivitet, som giver god plads til at få brugt sin krop aktivt og som giver en god og bred forståelse, samt kendskab til egen krop. Derudover arbejder vi meget med at have fokus på både at lære sine egne og andres grænser rigtig godt at kende.

 

Bolsjer: Bolsjer er en populær aktivitet, som er kommet for at blive. Børnene elsker det og der er altid stor tilslutning. Opgaverne i bolsjeværkstedet består både i at hjælpe med at gøre det hele klar, læring om aromaer, farver, respekten for varme ting, samt hvordan man gebærder sig i et køkken. Vi har stor fokus på forventet adfærd, samt på at hjælpe hinanden – både fordi vi arbejder med skarpe genstande, men også bolsjemassen bliver meget varm. Alle deltagende kan få lidt bolsjer med hjem og der er selvfølgelig smagsprøver til alle andre, som har lyst.

 

Svømning: Ved svømning stimuleres alle sanser - synssansen, lugtesansen, høresansen, følesansen og derudover stimuleres børnenes balance og koordinationsevne. Børnene får øget deres kropsbevidsthed og styrket sine muskler og led. Mange børn elsker at lege i vand, plaske, lave spring, kolbøtter osv. Især når vi pædagoger deltager i legen.

 

Fodbold: Fodbold er en højmotiverende aktivitet for mange af børnene. Målet er at skabe venskaber på tværs af grupper gennem en højmotiverende, fysisk aktivitet samtidig med fysisk at prøve, øve og med tiden mestre forskellige kropslige øvelser med en fodbold.

 

Gaming: Elektronik er en aktivitet, som vi oplever, at mange børn er glade for at deltage i. Målet er at børnene oplever succes med at indgå i fælles elektronik, hvor aktivitetens regler er med til at skabe en fælles forståelse for aktiviteten og dermed gøre det lettere at indgå. Derudover er målet, at de oplever, at de er en del af et fællesskab. Vi pædagoger deltager i legen, når vi vurderer, at det giver mening, og trækker os ligeledes efter behov. 

 

Vi har et særligt fokus på den gode afslutning af dagen fra kl. 15.30-16.30, hvor pædagogerne griber børnene og får skabt et nyt fællesskab. Her inviterer vi til leg i vores motorikrum, til læsestund i sofaen eller en snak om fisk. I vores pædagogisk køkken inviterer vi til fordybelse og ro, hvor børnene kan tegne, spille spil og lege med konstruktionslegetøj, som lego, plus plus’er, flexitrax bane, magneter eller kuglebane.  Her får vi skabt et meningsfuldt miljø for de børn, som er i KKFO’en. Vi har øje for, at kvaliteten er lige så høj i dette tidsrum, som den er i løbet af de faste udbudte aktiviteter, og vi oplever, at børnene også nyder de mindre fællesskaber´, hvor fri leg fylder mere.

Ved at synliggøre og strukturere dagen i KKFO og KLUB, styrker vi børnenes forudsætninger for at skabe en bedre forståelse for dagens sammenhæng. Dette gøres ved brug af tavler og vælgeskemaer, som også tydeliggør de voksnes funktion.

 

KLUBBEN
Til det sene mellemtrin og udskolingen tilbyder vi klub, hvor vi har målrettet aktiviteter og rammerne til målgruppen. Når eleverne afslutter deres skoledag møder de ind i KLUBBEN, som befinder sig i udskolingsbygning, bygning 25. Dette betyder, at de fortsat er i deres vante omgivelser, blot med et nyt mål for øje. Pædagogerne og de unge har en dialog om fælles planlægning og de unge tjekker sig ind på den aktivitet, som de gerne vil deltage i. I klubben er der skabt et ungdomsmiljø, hvor der er plads til at deltage i højmotiverende aktiviteter, vedligeholde relationer og ligeledes skabe nye relationer i et trygt miljø. 


Aktiviteter vi udbyder i KLUBBEN kan f.eks. være:

Gamer café: 

Bolsjer:

Skating:


Pigehygge: For at skabe et fællesskab for pigerne - og på sigt få dem til at deltage i klubaktiviteter sammen med de resterende unge, er der blevet skabt et rum, hvor pigerne bestemmer hvilke aktiviteter, som de vil have på programmet. Det kan f.eks. være bagning, Just Dance, brætspil eller gåtur.

SkakSkak styrker de unges koncentration, problemløsning samt kritisk og kreativ tænkning. Målet med aktiviteten er at styrke fællesskabet på tværs af de klasser, som børnene er tilknyttet i skolen. Derudover lærer de unge at fordybe sig i en aktivitet i længere til, samt at følge instruktion og vejledning.

Hæng ud: I dette rum skal der være plads til de unge, som ellers ville tage hjem, i stedet for at komme i KLUBBEN. ‘Hæng’ ud skal skabe en diversitet, og formålet har været at give et nyt element i KLUBBEN. Det skaber nogle rolige rammer, hvor man være uden at deltage aktivt i en aktivitet. Målet med aktiviteten er at styrke fællesskabet på tværs af grupperne, både mellem ung til ung, men også voksen og ung imellem.

På tværs af KKFO og KLUB tilbyder vi ’Ugens snack’ ved bålstedet i vores udendørs louge. Her står klubben hver onsdag for uddeling af en lille bid mad, samt noget at drikke, til alle som har lyst. Lougen lægger også op til fælles ’hæng ud’ for begge afdelinger, og der bliver helt automatisk skabt et fællesskab, som vi ynder og har meget kært. 


Derudover tilbyder vi fælles aktiviteter med børnene i KKFO’en som f.eks. gaming, fodbold og leg med redskaber i idrætshallen.

Temaer for fritidsinstitutioner.

I Københavnske fritidsinstitutioner skal børn tilbydes et udfordrende læringsmiljø og et indholdsrigt fritidsliv. Institutionerne tager udgangspunkt i børnenes ressourcer og kompetencer og sikrer alle deltagelse i fællesskabet, uanset social baggrund eller et eventuel handicap. 

Målene for temaerne danner rammen for den pædagogiske praksis i skolen, samt rammen for at der er et sammenhængende læringsrum mellem skole og fritidsinstitution.

Succeskriterierne i forhold til fritidsinstitutioner og skoler er, at der gennem fælles og helhedsorienteret indsats med fokus på det enkelte barns trivsel, læring og udvikling, sikres at:

 

  • Alle børn bliver så dygtige som de kan, og får forudsætninger for at få et indholdsrigt fritidsliv og gennemføre en uddannelse.

  • Betydningen af social baggrund for børns trivsel, læring, dannelse og udvikling mindskes.

  • Børnene får forudsætninger for at deltage som aktive demokratiske borgere i det danske samfund.

  • Tilliden til og trivslen til i folkeskolen og fritidsinstitutionen styrkes gennem respekt for professionel viden og sammenhæng i praksis.

 

Temaer for dagtilbud

  •  Samspil og relationer mellem børn og voksne

  • Børnefællesskaber og leg

  • Kommunikation og bevægelse

  • Forældresamarbejde 

  • Sammenhæng i overgange

  • Evalueringskultur

 

I KKFO og klub på Rosenvængets skole arbejder vi ud fra Københavns Kommunes temaer, og herunder beskrives vores pædagogiske praksis igennem hvert enkelt pejlemærke.

 

Samspil og relationer mellem børn og voksne

I KKFO og klub på Rosenvængets skole vægter vi de sociale relationer højt, både mellem børn og voksne og børnene imellem. Vores afsæt i arbejdet er, at alle børn bliver set, hørt og anerkendt hver dag. Vi prioriterer at være tæt på børnene, hvor vi står til rådighed for støtte, hjælp og guidning igennem hele dagen. 

Vi planlægger vores pædagogiske aktiviteter med udgangspunkt i børnenes interesser, ønsker og behov. Vi målretter aktiviteterne både til det enkelte barn, og til det der kan være relevant at arbejde med i fællesskabet. Vi er optaget af at skabe rammer for børnene, så de kan opnå medbestemmelse, og føle at de har indflydelse på deres hverdag i KKFO og klubben.

I praksis betyder det at, vi udvælger forskellige pædagogiske aktiviteter og lege, som børnene kan vælge sig ind på. Nogle aktiviteter og lege kan være voksenstyrede, og andre kan være rammesatte, så børnene i højere grad kan agere selvstændigt i det. Dette hele tiden med fokus på, at børnene skal opleve at de lykkes, og får lyst til at udfordres i nye og udviklende pædagogiske aktiviteter og forløb.

Vi tror på, at alle børn gør det så godt som de kan!

 

Børnefællesskaber og leg

Vi arbejder ud fra overbevisningen om, at alle børn har ret til, og kan være en del af et fællesskab. Vi arbejder i KKFO og klub med forskellige former for fællesskaber, og forskellige konstellationer af fællesskaber. Nogle børn har forudsætninger for at deltage i større fællesskaber, og andre kan bedre deltage i mindre. Nogle børn øver sig i perioder 1:1 med en voksen, og gradvist udvider til leg med et andet barn.

De børn, der har forudsætningerne for at være en del af et større fællesskab, bliver præsenteret og vælger aktiviteter i et større forum, hvor strukturen, genkendeligheden og tidsrammen er tilpasset, så børnene bliver udfordret i en passende form.

De børn, der har brug for at øve sig i et mindre forum, bliver sammensat i mindre grupper, hvor der her i langt højere grad er fokus på en tydeligere struktur, kortere tidsintervaller og mere tæt voksenstøtte. Den mere tydelige og forudsigelige struktur gør, at børnene får et større overskud til at holde fokus på samspillet, og relationen mellem hinanden. 

Vi planlægger aktiviteter og temaer på tværs af grupperne flere gange om ugen, da vi kan se, at det giver god mulighed for børnene at danne venskaber omkring fælles interesser, som nødvendigvis ikke er med børn fra egen gruppe, eller på egen alder. Dette er også en god måde at give børnene en større social berøringsflade og mulighed for øve sig i at agere i større sammenhænge.

 

 

 

Kommunikation og bevægelse

Vi er optaget af at give børnene de bedste betingelser for at kunne udtrykke sig nuanceret, og så forståeligt som muligt. Vi benytter os af visuelle hjælpemidler til at understøtte sproget, så børnene i højere grad har mulighed for at give udtryk for ønsker og behov. Vi bruger ligeledes den visuelle understøttelse til at tydeliggøre vores beskeder og anvisninger til børnene, så børnene har de bedste forudsætninger for at forstå, hvad hensigten og intentionerne er i forskellige sammenhænge. Vi tilpasser efter, hvad det enkelte barn har brug for, og er opmærksomme på, at skabe udvikling for barnet i det tempo der passer til barnet.

I hverdagen bruger vi os selv som rollemodeller til at give normer og værdier videre til børnene igennem sproget. For at tydeliggøre normer og værdier understøtter vi sproget med tydeligt kropssprog, mimik og ordvalg. Vi arbejder med strategier til at kunne lære at udtrykke sig hensigtsmæssigt i forskellige situationer og sammenhænge, og har fokus på, hvordan børnene lærer at håndtere sine tanker, følelser og udfordringer i den forbindelse. Vi lægger vægt på at skabe et fælles sprog, og en fælles forståelse blandt børn og voksne, da vi tror på, at det giver børnene de bedste betingelser for at tilegne sig et godt og hensigtsmæssigt sprogbrug i fremtiden. Vi bruger bl.a. materialet fra Social Tænkning til at arbejde med disse elementer omkring børnenes sproglige udvikling. 

 

Forældresamarbejde

På Rosenvængets skole lægger vi vægt på et tæt og respektfuldt forældresamarbejde. Vi ser forældrene som en vigtig ressource i samarbejdet omkring det enkelte barn. 

De fleste børn på skolen kører taxa til og fra skole, så derfor har mange af forældrene ikke deres daglige gang på skolen. Vi afstemmer løbende med forældrene om, hvordan og hvor ofte de ønsker kommunikationen skal være omkring deres barn. De fleste forældre får mails og beskeder flere gange om ugen på Aula eller på sms. Andre ønsker ugentlige mails, telefonopringninger eller billeder efter behov. 

I samarbejde med lærerne i teamet, udgives der fælles ugebreve, hvor der er opsamling på ugen der er gået, og information om den efterfølgende uge. 

Der afholdes julefest og sommerfest, hvor forældre og søskende kan deltage. Ligeledes afholdes der forældremøder 2 gange om året, hvor der er en fælles del for hele skolen, og efterfølgende en del i gruppen.

Forældrene inviteres til 3 skolehjemsamtaler om året, hvor kontaktlærer og kontaktpædagog deltager. Ligeledes afholdes der revisitationssamtale en gang om året, hvor kontaktlærer, kontaktpædagog og Ledelsen deltager.

 

Sammenhæng i overgange

Når børnene starter på Rosenvængets skole, lægger vi vægt på at de får en god og tryg opstart. 

Vi afholder forventningssamtaler med forældrene, så vi fra start af, får den nødvendige viden om barnet. 

Inden børnene starter, besøger vi børnene i deres børnehave eller skole, og hilser på dem i deres vante omgivelser. Efterfølgende inviterer vi barnet og forældrene over på skolen til rundvisning og besøg i gruppen. 

For kommende 0. klasser afholder vi besøgsdag, hvor børnene og forældrene kan se skolen, hilse på de kommende klassekammerater, de nye lærere og pædagoger.

Vi holder ligeledes overleveringsmøde med de tidligere lærere og pædagoger, så vi har de bedste mulige forudsætninger for at give barnet en god start på Rosenvængets skole.

 

I overgangen fra indskoling til mellemtrin, lægges der en plan i foråret for, hvordan overgangen skal være, og den målrettes det enkelte barn og gruppen. Da overgangen både gælder skole og KKFO/klub, vil det være i et tæt samarbejde med lærerne. Det samme gælder udskolingen.

 

Evalueringskultur

På Rosenvængets Skole arbejder vi systematisk med trivsel og opfølgning. Dette gør vi både igennem børnesamtaler, børnemiljøvurderinger samt løbende medinddragelse i elevrådet. Vi arbejder ud fra didaktiske refleksionsmodeller som løbende bliver forfinet og opdateret. På den måde sikre vi ensartethed i kvaliteten af den pædagogiske praksis på tværs af grupper samt klub og KKFO. Vi arbejder med KIDS som er med til at kvalitetsudvikle. Her giver medarbejderne hinanden feed back omkring fysiske omgivelser, relationer samt leg og aktiviteter. På den måde etableres en evalueringskultur, som udvikler og kvalificerer det pædagogiske læringsmiljø. Fritidsinstitutionen arbejder med at inddrage børnenes perspektiver i den løbende dokumentation.

 

Velkommen til KKFO/Klub på Rosenvænget skole 😊