KKFO'en

Rosenvængets Skole er en af Københavns Kommunes kategori 3 skoler med børn der har vanskeligheder inden for autismespekteret, ADHD og andre lignende udfordringer. Alle børn er vurderet til at ligge indenfor normalbegavelsesområdet.

Der er ansat 44 lærere og 32 pædagoger

Skolen fungerer som et helhedstilbud, hvor skole og fritidsdel er fuldt integreret. Dette indebærer et tæt samarbejde lærere og pædagoger imellem, omkring det enkelte barn. Vi arbejder i team, hvor der er tilknyttet to-tre lærere og to-tre pædagoger i det enkelte team.

Vi modtager børn i KKFO’en fra 0. klasse til og med 9. klasse.

KKFO'en har en daglig åbningstid fra kl. 7.00 - 8.00. KKFO’en åbner igen når skoledagen er slut, og har åbent til kl. 16.30.

Vi holder åbent i alle skoleferier og på skolefridage fra kl. 7.00-16.30.

Da Rosenvængets Skole er et helhedstilbud, arbejder både skole og KKFO ud fra et fælles børnesyn og værdisæt. Vi bruger de samme pædagogiske metoder, så børnene i høj grad opnår kontinuerlighed og genkendelighed igennem hele dagen. I KKFO’en kombineres special og fritidspædagogikken således, at børnene bliver mødt ud fra samme pædagogiske afsæt som i skoletiden, men med fokus på fritid, hvor leg, pædagogiske aktiviteter og børnefællesskaber er i højsædet om eftermiddagen.

Skole og KKFO benytter de samme lokaler henover dagen, men vi udnytter hele skolen til aktiviteter om eftermiddagen. Vi har har lounge områder, hvor der er mulighed for at udbyde aktiviteter der målretter børnene på mellemtrinnet og udskolingen, hvor der samtidig er fokus på at skabe en begyndende ungdomskultur.

Fælles for alle aldersgrupper arbejdes der målrettet med aktiviteter på tværs af grupperne, her bruges faglokaler, motorikrum, KKFO-rum, legeplads og omgivelserne udenfor skolen til aktiviteter med børnene.

Pejlemærker for fritidsinstitutioner.

I Københavnske fritidsinstitutioner skal børn tilbydes et udfordrende læringsmiljø og et indholdsrigt fritidsliv. Institutionerne tager udgangspunkt i børnenes ressourcer og kompetencer og sikrer alle deltagelse i fællesskabet, uanset social baggrund eller et eventuel handicap.

Målene for pejlemærkerne danner rammen for den pædagogiske praksis i skolen, samt rammen for at der er et sammenhængende læringsrum mellem skole og fritidsinstitution.

Succeskriterierne i forhold til fritidsinstitutioner og skoler er, at der gennem fælles og helhedsorienteret indsats med fokus på det enkelte barns trivsel, læring og udvikling, sikres at:

• Alle børn bliver så dygtige som de kan, og får forudsætninger for at få et indholdsrigt fritidsliv og gennemføre en uddannelse.
  • Betydningen af social baggrund for børns trivsel, læring, dannelse og udvikling mindskes.
  • Børnene får forudsætninger for at deltage som aktive demokratiske borgere i det danske samfund.
  • Tilliden til og trivslen til i folkeskolen og fritidsinstitutionen styrkes gennem respekt for professionel viden og sammenhæng i praksis.

Pejlemærkerne for dagtilbud:

• Sociale relationer – positiv voksenkontakt hver dag
  • Inklusion og fællesskab – børne- og ungefællesskaber til alle
  • Sprogindsatsen – muligheder gennem sprog
  • Forældresamarbejde - forældrepartnerskab
  • Sammenhæng – også i overgange
  • Krav om refleksion og metodisk systematik i den pædagogi­ske praksis

Uddybende beskrivelse af pejlemærkerne kan ses her:

I KKFO'en arbejdes der målrettet med pejlemærkerne, hvilket kan ses i tilsynsrapporterne, som ligger her på Aula.